ADSL چیست؟

تقریبا زمان زیادی از ورود خطوط اینترنت ADSL به ایران می گذرد. با اینکه کاربران خانگی که از این خطوط استفاده می کنند هر روز بیشتر می شوند اما متاسفانه گروه بزرگی از کاربران اینترنت در ایران اطلاع چندانی از مزیت های این سرویس ندارند.

سعی می کنم به طور مختصر در مورد آن بنویسم.

نخست اینکه ADSL یکی از فرزندان خانواده xDSL هاست که به نوعی به آن (همان ADSL) اینترنت کاربران خانگی نیز گفته می شود. نوع کارکرد این خطوط به این صورت است که از طریق خطوط تلفن به Splitter و مودم ADSL متصل می گردد، اما چون از فرکانس متفاوتی با تلفن کار می کند خط تلفن اشغال نخواهد شد و سرعت اینترنت نیز به دلیل استفاده از حداکثر توانایی خطوط مسی تلفن بالا خواهد رفت.

اما چرا ADSL معروف به خطوط استفاده خانگی می باشد؟
می دانیم کاربران خانگی نیاز زیادی به ارسال داده ها روی اینترنت ندارند و معمولا عمده کار آن ها بازدید از سایت ها یا دریافت فایل از اینترنت است سرعت Send یا ارسال اطلاعات در خطوط ADSL نصف Receive یا دریافت اطلاعات است.

برای استفاده از خطوط اینترنت ADSL ابتدا باید مودم و تجهیزات دیگر تهیه گردد. مودم ADSL از قیمت 30.000 تومان به بالاتر وجود دارد. هزینه نصب هم در بعضی مراکز از کاربر گرفته می شود که معمولا 10.000 تومان محاسبه می شود؛ و هزینه اشتراک اینترنت که به صورت ماهانه حساب می شود و هزینه آن بستگی به میزان پهنای باند گرفته شده و نوع اشتراک (دانلود محدود یا نامحدود) دارد.
هزینه ماهانه در شهرهای مختلف متفاوت است مثلا من در اصفهان خط 128kbps محدود استفاده می کردم که در هر ماه 10GB توانایی Data Transfer (رد و بدل اطلاعات) و هزینه 15.000 تومان که مناسب به نظر می رسد اما در شهر دانشگاه پهنای باند 64kb نامحدود گرفته ام که هزینه ماهانه آن 25.000 تومان است!!

معایب خط ADSL (فقط در ایران!):

  • هزینه بالای پهنای باند بالاتر از 256kb

  • خطوط ارائه شده به کاربر فقط مخصوص استفاده او نیست بلکه بین چند نفر به اشتراک گذاشته می شود!!

  • امکان استفاده از پهنای باند بالا برای کاربران خانگی وجود ندارد! (از دولت محترم سپاسگزاریم!)

  • هزینه شروع به کار کمی بالا است. (خرید مودم، نصب و هزینه ماهانه)

  • از اشتراک خود فقط بر روی همان خط تلفن که نصب شده می توان استفاده کرد.

مزایای خط ADSL:

  • سرعت بالا
  • کیفیت مناسب تر نسبت به سرویس DialUp
  • اتصال دائم به اینترنت
  • هزینه ثابت ماهانه
  • استفاده از خط تلفن بدون مشغول شدن خط
  • هیچ هزینه ای به قبض تلفن اضافه نخواهد شد / البته گویا جدیدا هزینه کوچکی به هزینه آبونمان اضافه می شود!؟
  • اتصال بسیار سریع و بی دردسر

با همه این تفاسیر استفاده از ADSL به شدت توصیه می شود!

سعی کردم خیلی خلاصه و به دور از ورود به مسائل تخصصی این مقاله را بنویسم. فکر می کنم سوالاتی که ممکن است برای یک کاربری که در مورد ای دی اس ال اطلاعات زیادی ندارد و یا از آن استفاده نکرده است به وجود بیاید را جواب داده باشم، اما اگر سوالی برایتان به وجود آمد می توانید در بخش نظرات بیان کنید.

پ.ن1: تقدیم به دوست عزیز و صبورم، زانکو
پ.ن2: با افتخار می گویم، من ایرانی، در کشورم اینترنت بسیار پرسرعت ADSL آن هم با سرعت 64 کیلو! دارم که بین 10 نفر دیگر هم تقسیم می شود!! Whistling

28 دیدگاه »

  1. محمود رمضانی said

    من با اینکه ADSL گرفتم اما واقعا باید بگم که دارم دیوونه می شم از دست این ADSL .
    من 128 گرفتم از شرکت پارس آنلاین .در ئاقع نمایندگی پارس آنلاین در رشت.
    اما سرعتش حدوده 100KB هست .چرا؟ چون آقایون واسه سود بیشتر پهنای پاند رو بین 8 نفر Share کردن .
    دم به ساعت هم قطع می شه.
    من نمی دونم چه جوری اینقدر دقیق زمان بندی می کنن که هر وقت آدم کار واجب داره قطع می شه.
    کلا *** است.

  2. hossein said

    سلام
    مرسی از توشیحاتت .یکی دیگر از معایبش این است منی که تا دو ماه قبل نمیدونستم اینترنت چیه اما الان اکثر اوقات بی کاریم پای کامپیوترمیگذره با ای دی اس ال.با اینحال به شدت موافقش هستم.

  3. مهدی said

    خوشبحالت که adsl داری. ما که در شهرستان با 33k وصل میشیم.

  4. سس said

    من از شرکت آسیاتک ای دی اس ال گرفتم با سرعت 64 و ماهی 10 هزار تومان و 30 گیکابیت و خیلی هم راضی هستم

  5. یکی از ویژگی های منحصر به فرد اینجانب این هست که همیشه یک مرحله و گاه چندین مرحله از بقیه کامنت نویسها عقب هستم! در نتیجه کامنتهایم غالبا مربوط به پستهایی می شوند که به بایگانی وبلاگهای مربوطه پیوسته ان و هیچ ربطی به آخرین پست نوشته شده ندارند. متاسفانه بقول انگلیسی زبانها خیلی خارج از تاریخ هستم!
    و اما
    در اسلام شادی مطلقا حرام بوده و کراهت دارد. بخصوص مذهب شیعه هر نوع نشاطی را گناه می شمارد. آنچه که در مذهب شیعه تکریم شده است عزاداری و گریه و زاری و اندوه است. شیخ بهایی در این زمینه می فرماید:
    گریه بر هر درد بی درمان دواست – چشم گریان چشمه فیض خداست
    حالا اگر یک بنده خدایی (مثلا کیومرث صابری – گل آقا) بیاید و با تغییر این مسئله بگوید : خنده بر هر در بی درمان دواست و یا کس دیگری از راه برسد و بگوید در اسلام خندیدن اشکالی ندارد بلانصبت شما خیلی اشتباه کرده است. تبسم البته مستحب است اما خنده مطلقا گناه است.
    درباره رنگها هم از آنجا که اسلام با شادی قویا مخالف است( فکر نکنید دارم از موضع ضد دینی می نویسم ها! عین واقعیت است) با رنگهای روشن و زیبا نیز سازگاری ندارد. البته در حدیث است که حضرت محمد از رنگ زرد خوششان می آمده و دائما به عایشه می گفتند که لباسی به رنگ زرد بپوش( رنگ مورد علاقه اینجانب هم زرد است – قابل توجه همسران آینده بنده!) به علاوه روایتی هست که نعلین ایشان هم به رنگ زرد بوده. در نتیجه از نظر آحوندها پوشیدن نعلین زرد ثواب دارد( آخ چقدر خندیدم وقتی برای اولین بار یک آخوند پیر و خپل را دیم که صندل زنانه زرد رنگی را پوشیده بود!)
    همه مطالب فوق جهت اطلاع عرض شد. می بینی که در یک کامنت به اندازه هفتاد کامنت برایت می نویسم. باز هم بگو فلانی بد!

  6. Tondar said

    :-)))
    soorate man 100 Mbps hast inja-Danmark
    albatte to bakhshe connection ino neshoon mide
    vali sorate download kheyli kamtare foghesh be 500 kbps mirese
    vali raziam
    😉
    nemidoonam che modeliye esmesh az hamoona bayad bashe ADSL
    to khabgahim

  7. mrkhalili said

    واللا تو مملکت ما معنی نداره ای دی اس ال

  8. dastet dard nakone mamnoon
    vali khob ba in vaze iran dige …
    movafagh bashi be webloge man ham sar bezan

  9. سلام وبلاگ خوبیه! به منم سر بزن اگه موافق بودی تبادل لینک کنیم…
    راستی ای دی اس ال این حسن رو هم داره که میشه تو یه ساختمون یا حتی تو یه مجتمع مسکونی اینترنتو شیر کرد. سرعتشم کم نمیشه. اینطوری توی هزینه ها هم صرفه جویی میشه!

  10. تو اصفهان کدوم آی‌اس‌پی؟ ایران گیت که می‌گه ماهانه 8 گیگ‌و سی و خورده‌ای هزار تومان تازه اگه شیش ماهه هم بخوای هر ماهش دو سه تومن فرق می‌کنه!

  11. زانکو said

    آناهیتای عزیز خیلی ممنونم.
    بعد از این مطلبت برای اشتراک اقدام کردم و تا آخر این هفته ADSL دار میشم از نوع 128 و نامحدود .
    ممنونم که وقت گذاشتی و سپاسگذارم .

    آناهیتا: درود؛ ممنونم به خاطر صبری که داشتید. امیدوارم ای دی اس ال ایرانی! اذیتتان نکند.

  12. بابک said

    سلام آناهیتا
    مقاله خوبی بود. مختصر و مفید.
    من خودم تو متن این کار هستم. الان توی تبریز با جرات می تونم بگم که ارزونترین شهر ایرانه در زمینه adsl. اینترنت با پهنای باند 64 نامحدود: 6600 تومن. و یا 128 نامحدود ماهانه 13800 . (قیمت های همارا سیستم). ما خودمون هم بیشتر با اداره ها کار می کنیم و کاربر خانگی کم داریم. به همین خاطر هم قیمت هامون بالاست. به کاربرهای خانگی مون مودم امانی می دیم و از بابت مودم پول نمی گیریم. در زمینه ی محدودیت پهنای باند برای کاربران خانگی هم بگم که عملا هیچ چیزی به این عنوان وجود نداره و اصلا نظارتی هم وجود نداره. برای شرکت ها مهم پوله و سود. پول بیشتری بدید پهنای بیشتر می گیرید.
    اون شرکت هایی به این مصوبه مسخره عمل می کنند که از نظر پهنای کل باندشون مشکل دارند.
    باز هم ممنون/ موفق باشی

    آناهیتا: درود بابک جان؛ خیلی عالی است، امیدوارم موفق باشید. امکانات و قیمت خیلی عالی بود. کاش اینطرف ها هم سری میزدید!! 😀

  13. سجاد said

    دلمون می خواد ولی فعلا پولش نیست برسه ما خیلی وقته می خوایم اینکاره بشیم!

    آناهیتا: انشاالله که پول هم برسه!

  14. محمد said

    سلام
    مطلب کاملی بود
    مزایای ADSL ایرانی بر جامعه بشریت روشن هست و تقریبا به یکی از جوک های متداول این عصر در بین اقوام بیگانه تبدیل شده !!!
    من هم یه مدت هست که از ADSL رنج میبرم جایی که با داشتن آشنا تونستم 256k رو با 4gb دانلود ماهیانه بگیرم اون هم با ماهی 30 هزار تومن !!! واقعا رنج نداره ؟!
    آقا بابک هیچ راهی نداره شما اینجا هم یه نمایندگی بزنید ؟! مطمئنم شهر رو از دست این شیطان بزرگ نجات میدید ! منتظر شنیدن هر گونه پیشنهاد از طرف شما هستم .

    آناهیتا جان ممنون که داغ دلمو تازه کردی و خوشحالم که برای اولین به وبلاگ شما اومدم و حتما در آینده هم خواهم آمد.

    آناهیتا: درود محمدجان؛ بسیار سپاسگزارم. با بابک در ارتباط باشید، شاید اینترنت ارزانتر وارد اصفهان بشه؟

  15. تو سر اون حکومت بخوره با این ADSL ش. اینجا یک خط 16 مگابیتی رو میدن 420 کورون نروژ
    128K مثل ماشین های هندلی عهد بوق می مونه!

  16. محمد said

    آناهیتا جان اینترنت ارزون تو اصفهان بیاد به چه درد من میخوره ؟!!!
    من که یزدم !!!
    ولی حتما با بابک عزیز در ارتباط خواهم بود و در جستجوی راهی برای داشتن اینترنت ارزان
    ممنون

    آناهیتا: ببخشید! چند سالی زندگی توی اصفهان من رو هم اینطوری کرده که به فکر جیب خودمم! فکر کردم از اصفهان هستید. به امید اینترنت پرسرعت و مناسب

  17. EDISONHO said

    ma ke adsl darim too khonamoon delet besooze

  18. میلاد said

    من که دیال آپ دارم و سرعت دانلودش هم خوبه 9kb/s ، از اون DialUp ها است که کلا 2-3 نفر استفاده می کنند :))

  19. بهنام said

    من از صبا گرفتم 2 گیگ 13600 سرعت 256 واقعی واقعا سرعت سرسام آوری داره. با سرعت دانلود 75 kb/s که فکر نکنم کسی همچین سرعتی رو تجربه کرده باشه.

  20. میلاد said

    ضمنا من تو دانشگاه سرعت دانلود 447kb/s هست که یک پست هم دربارش تو وبلاگم دادم با تیتر عجب سرعتی ، دیگه اینو فکر کنم هیشکی تجربه نکرده 🙂

  21. آمیر said

    مرسی از مطلبت.
    من فکر می کنم ADSL یه اتصال اینترنتی اختصاصیه. در واقع شما به ازای پولی که میپردازین، یه خط مستقل از شرکت ارائه دهنده به منزل شما وصل میشه. اگر نگاه کنید میبینید که با یه اتصال PPPoE وصل شدین به اینترنت و این یعنی یه اتصال دوطرفه فقط بین شما و ISP.

  22. يه‌دوست said

    (بعد از مدتی) سلام
    جسارتا اين پوسته خيلی زيباتره. تبريك
    در مورد برابری 😐
    اما ADSL پديده‌ی جالبی در ايرانه. دقيقا مثل Dial Up قطع و وصل ميه!!
    بعضا به دليل Share بين مشتركين، حتی صفحه 50kbی گوگل هم لود نمی‌شه!
    كلا ما عادت كرديم با همه در دنيا تفاوت داشته باشيم، حتی در استفاده از تكنولوژی كه مبدع آن نيستيم. در واقع به جای‌اينكه خود را با تكنولوژی وفق بديم، تكنولوژی رو با خود وفق می‌ديم.
    شادزی

    آناهیتا: درود؛ خوش اومدی دوست خوبم

  23. یا حسین مظلوم چقدر دیدگاه ؟؟!!
    یه بنده خدایی رو دیدم که به جای url شماره موبایل گذاشته بود٬ ایشون رو هم دریاب

    آناهیتا: درود؛ اشکال نداره علی جان! چون می بینند نوشته آدرس ممکنه کم توجهی باعث این کار بشه

  24. حسین said

    سلام تشکر از این همه مطالب خوبت.
    سرعت اینترنت ما که به طور عادی 52 هستش تازه بعضی وقتها هم سرعتش بیشتر میشه پس من خیلی باید به سرعت اینترنتم امیدوار باشم.یکی از دوستام سرعت اینترنتش اگه دروغ نگفته باشه بالای 60 میرسه

  25. […] عالمی داره خصوصا” با توجه به مطلبی که ازآناهیتا دراینجا خوندم سوالهای زیادی رو برام پیش آورده که بعدا” باید […]

  26. sadegh said

    از بابت مطلبتت ممنون …
    راستش دنبال یه سری اطلاعات بودم برای ارائه مقاله سر کلاسم .

    مطلب خیلی خلاصه و قشنگی نوشته بودی ، خلاصه با اجازتون استفاده کردم..
    اگه درباره adsl2 و خطوط جدیدتر می نوشتی خیلی کاملتر می شد البته فک کنم فقط برای من
    در هر صورت برات آروزی موفقيت دارم .

    شاد باشی – صادق

  27. Salam
    man ye zare khengam kolan pulesh cheghad mishe?
    ha?

  28. az koja baiad bekharam
    ha?

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

