مد و جامه ایرانی (طرح های روی پوشاک)

هیچ وقت به طرح های پوشاکی که به تن کردید فکر می کنید؟

مسلما یکی از دلایل خرید جامه، نوع و شکل و زیبایی طرح روی آنهاست. تاکنون دنبال طرح های ایرانی بوده اید؟ لباس ایرانی باید روشن باشد، زیبا و افتخار آمیز باشد (اگر اجازه پوشیدنش را داشته باشیم) نه لباس های تیره و گشادی که نگاه کردن به آنها حتی برای خود ما وحشت آور است!

در این نوشته فقط در مورد طرح روی لباس می نویسم. خوشبختانه دست ما ایرانیان برای طرح های جدید و زیبا برگرفته از تاریخ کهن ایران زمین بسیار باز است. از خط زیبای پارسی و سروده های زیبای چندصد ساله تا مجسمه ها، سفال ها و آرم و اشکال مختلف که نشان دهنده تاریخ و تمدن هفت هزارساله سرزمین پاک ایران را دارد.

عکس های زیر را ببینید و در تفکراتتان طراحی های جدید را مجسم کنید. حتی با به هم آمیختن این شکل ها با هنر مدرن زیباترین مدل ها را می توان ایجاد کرد:

 

متاسفانه نتوانستم آمار دقیقی از طراحان ایرانی به دست بیاورم، اما سایتی دیدم که تمام طرح های آن ایرانی بود.

این سایت در مهمانی های هفتگی مد و لباس نیویورک شرکت کرده و نمونه جامه هایش را نیز برای فروش روی سایت گذاشته. نمونه هایی از طراحی های دلنشین این سایت را ببینید:

 

 

فکر می کنم با دیدن این عکس ها تصاویر زنده تری در تفکراتتان به وجود آمده. امیدوارم طراحان جوان داخل کشور نیز طراحی هایشان را به این سمت هدایت کنند.

مدل های مختلفی برای لوگوی شرکت و سایت و وبلاگ و … دیده ام اما متاسفانه طراحان داخلی بیشتر از عزیزان بیرون از ایران با هنر ایرانی دوری می کنند.

 

به سبک دکتر مزیدی این پست را تقدیم می کنم به سینای عزیز که طراح خوبی است و آمادگی خودشان را هم برای شروع طراحی های ایرانی اعلام کرده بودند.

 

پ.ن: امیدوارم مشکل عکس ها برطرف شده باشد، در اوج بازدید این پست سرور عکس ها به هم ریخته بود که مجبور شدم در یک سایت دیگه این کار را تکرار کنم!

16 دیدگاه »

  1. ::::: said

    عكس هاتون برام باز نشد ولي ايده ي خوبي است . خطوط خوشنويسي شده روي لباس ها رو من ديدم واقعاً زيباست .

    آناهیتا: متاسفانه مشکلی در سرور عکس ها به وجود آمده که در حال ترمیمشون هستم. سپاس برای وقتی که گذاشتید.

  2. fasters7 said

    salam , kheilee mamnoon az in postetoon ( be nazare man ke in behtarin poste 😛 )
    age yadetoon bashe man goftam ke tarh haye irani bishtar bayad khattati bashe ke albate natijash ham hamin shode, khob man tavanaeeye khattati nadaram , chon kheilee kam kar kardam, vali oon aks haye bala ro shayad be zoodi roo lebasam bebinid >:)
    baz ham mamnoon az lotfetoon :*
    /S/

  3. ٍاحسان said

    ميخواستم بگم اين كساني كه اينارو ميپوشن هيچ معني اين چيزايي كه رو پيرهنا نوشته شده رو ميدونن! فكر نكنم اينا براشون يه جور نقاشي هست درست مثل وقتي كه پيرهني ميپوشن كه روش نوشته Punk !
    حالا Punk كجا عشق و ميهن كجا !

    – شايد ميدونن و من اشتباه مينكم… شايد …!-

    آناهیتا: درود. باید این حساسیت بین ما ایجاد شود که به سمبل ها و نشانه هایی که استفاده می کنیم توجه بیشتری کنیم. یادمه یکی از طراحان می گفت من تی شرت اسپرت که می پوشم روی اون کت و شلوار می پوشم که طراحی های روی تی شرت به چشم بیاد! بعد کسی که می بینه معمولا می پرسه که این ها چه معنی دارند؟ و من شروع به معرفی فرهنگ تمدن چند هزار ساله ایران می کنم. خوشبختانه طرح ها آنقدر جذاب هستند که بیننده به طرفش کشیده شود. سپاس برای زمانی که گذاشتید.

  4. فرهاد said

    یکی از دوستان یک بار از این طراح تی شرت مردانه خرید. بهترین استفاده اش در مهمانی ها و کلوپ شبانه های ایرانی است. همچین قیمت بسیار گرانی هم ندارد. ولی خوب… در مورد خرید از ایران چیزی نمی دونم که میشه یا نمی شه.

  5. kptools said

    سلام. خوشحالم. به امید موفقیت های بیشتر در زمینه ی طرح های وطنی.

  6. […] لینک مستقیم به مطلب مندرج در وبلاگ دل نوشته های یک دختر … […]

  7. tablu said

    بجز طرح ميدون آزادي همش خيلي قشنگ بود!

  8. yek mard said

    موافقم كاملاً. با اين كه بعضي از طرح‌ها رو نمي‌پسندم. ولي راستش مهم طرح نيست. مهم اينه كه دست طراح باز باشه براي همه چي، براي فرم لباس، براي اندازه‌ش، براي رنگش و … تا وقتي اينا نباشه طرح‌ها خودي نمي‌شن، موضوع زوريه كه بالاي سر طراحه. آدما بايد فضاي حرف زدن داشته باشن تا بتونن خلاقيتشونو بروز بدن.

  9. grayidea said

    اناهيتاي عزيز! طراح اين لباسها همان كسي نبود كه اولين بار از طرح مهر ميرزا كوچك خان جنگلي بر روي تيشرت استفاده كرد ؟

    آناهیتا: درود مهرنوش عزیز؛ من آشنایی آنچنانی با طراح ندارم ولی توی مدل هایی که از ایشون دیدم طرح مهر میرزا کوچک خان هم بود

  10. ayyoob110 said

    سلام! اونی که نوشته «میهن» خیلی خیلی قشنگه! عکسا واقعا فوق العاده هستن ممنونم!

  11. درود؛ به من هم سربزنید.

  12. soboone said

    این دومین باری که دارم میخونم خوب بود ولی کو گوش شنوا

  13. zistgah said

    طرح لباس ملی فقط باید آمیزه ای از ….. و نشانه ای از عربیت باشد و لا غیر….
    هر طرحی که به نوعی نشانی از قوم آریا و زبان پارسی داشته باشد به شدت رد می شود !!!!!!

    در ضمن رنگ تمام لباس های ملی باید تیره باشد تا در صورت کثیف شدن و آلودگی به انواع پلیدی ها چندان به چشم نیاید و نیازی هم با پاکیزگی مرتب نداشته باشد.
    همچنین باید به شدت گشاد باشد تا اگر لازم شد بتوان از آن به عنوان زنبیل – بقچه- کیسه – ساک یا امثالهم استفاده کرد…
    خداوند شما را- و من را !!- به راه راست هدایت فرماید !

  14. سپیده said

    خیلی جالب بود لذت بردم.تشکر

  15. AZADEH said

    سلام
    بايد بگم عالي
    عالي ترم مي شه وقتي اين اتفاق تو ايران بيفته من خودم گرافيست هستم با ديدن اين طرح ها خيلي تحت تاثير قرار گرفتم اين طرح ها از گرافيك بالايي برخوردار و طراحان كاملا از روانشناسي خواصي استفاده كردند.
    من مطمئن هستم اگر اين طرح ها در ايران به چاپ برسه فقط يك قشر از آدم هاي خاص ازش استفاده مي كنند.

  16. sina said

    سلام
    من از دیدن این عکسها خیلی لذت بردم. کاملا با شما موافقم و دوست دارم با کسانی که مایل به طراحی لباس به سبک کاملا ایرانی هستند همکاری کامل کنم. من خودم عکاس و گرافیست هستم.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

