روز جهانی آزادی نرم افزار

تلاش می کنم به طور ساده انگیزه استفاده از برنامه های کد باز (Open Source) و رایگان را مرور کنم.

خوشبختانه حرکت کاربران و وبلاگ نویسان IT در ایران به سمت نرم افزارها و سیستم عامل کدباز حرکت خوب و سریعی است اما کاربران عادی در استفاده از این امکان بسیار کوتاهی کرده اند که دلایل بسیاری دارد.

من انگیزه خودم را برای استفاده از نرم افزارهای کد باز بیان می کنم:

اگر از سیستم عامل یا نرم افزاری که Crack شده استفاده کنم هیچ تفاوتی با دزد نخواهم داشت! و دیدی بازتر، استفاده گسترده یک جامعه از اینگونه نرم افزارها هیچ لقبی را به جز سارق برای آنها به ارمغان نخواهد آورد!

چاره کار؟

1.استفاده از نرم افزارهای اصل که قیمت بالایی دارند.

2.استفاده از نرم افزارهای کدباز یا رایگان.

 

گزینه نخست انتخاب گران قیمتی ست! و با جیب بیشتر کاربرها هم خوانی ندارد پس می توان گزینه دو را انتخاب کرد.

تغییر همیشه سخت است اما برای رهایی از تحریم سایت های گوناگون اینترنتی باید خانه تکانی در تفکراتمان بدهیم.

 

بازگویی می کنم: عدم استفاده از نرم افزارهای Crack شده که آمار حضورشان در بازار و سایت های اینترنتی ایرانیان بسیار بالاست سخت است ولی ناشدنی نیست و در مقابل استفاده از هر نرم افزار قفل شکسته = بدنامی کاربران ایرانی و افزایش تحریم ها

 

خوب

مژده به دوست داران نرم افزارهای OpenSourse، در روز جهانی نرم افزارهای آزاد (کدباز) در ایران نیز جشنی برگزار خواهد شد:

 

همراه با کلیه کاربران لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد در سراسر دنیا، کاربران ایرانی لینوکس نیز همزمان با روز جهانی آزادی نرم‌افزار در تهران و شهرستانهای مختلف جشن نصب لینوکس برگزار میکنند.

جشن امسال با همت کاربران و علاقه‌مندان لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد و با حمایت و مساعدت فرهنگسرای فناوری اطلاعات و همكاری معاونت امور فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ‪ ۱۱‬تهران، در روز دوشنبه ۱۹ شهریور ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در پارک دانشجو برگزار خواهد شد.
از برنامه‌های ویژه این جشن چند ساعته میتوان به آموزش و نصب همزمان توزیع اوبونتو گنو/لینوکس بر روی رایانه‌های شرکت کنندگان در مراسم و همچنین گپ و گفتگو پیرامون فلسفه و نقاط ضعف و قوت لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد، اشاره نمود.
شرکت عموم در این مراسم آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان میتوانند رایانه خود را جهت نصب یکی از محبوب‌ترین توزیعهای لینوکس همراه داشته باشند.

لازم به ذکر است، امسال به دلیل تقارن این روز با ایام ماه مبارک رمضان این جشن در تهران زودتر از روز جهانی آن برگزار میشود.

بیایید به کمک هم یک روز ماندنی در خاطره نرم‌افزارهای آزاد رقم بزنیم.

لینک های مرتبط:

5 دیدگاه »

  1. مسعود said

    به عنوان کسی که از هر دو گروه نرم افزار استفاده کرده باید بگم راحتی و قدرتی که نرم افزار های شرکت های معروف دارند رو نمیشه دست کم گرفت ولی خوب باید پولشو بدی!
    مثلا تو نرم افزار های کد باز نمیتونی گیمپ رو با فتوشاپ مقایسه کنی
    واسه سیستم خونگی نه سرور هم به نظر من ویندوز خیلی عالیه(الانه که صدای لینوکسی ها در بیاد. آخه سیستم عاملی که ام پی تری رو با اعمال شاقه پخش کنه به درد خونه نمیخوره :-دی کلی باید دنبال کدک و این حرفا بیوفتیم )
    و تو نسخه های لینوکس هم با اوبونتو خیلی حال میکنم (در واقع چاره ای هم ندارم آخه تنها لینوکسیه که تمام درایور های لپتاپم رو راحت میشناسه) جدیدا هم 3 تا سی دیشو دوباره مجانی فرستاد واسم

    یه خاطره: رفته بودیم یه جا دوره کارگاه لینوکس ببینیم استادش که میخواست کارایی لینوکس رو مثال بزنه گفت لینوکس تمام نیازهای آدم رو برطرف میکنه اونقدر که من 2 ساله از ویندوز استفاده نکردم!! یکی از دوستان دات نت کار حرفه ای هم بلند شد گفت همینه که نمیدونی ویندوز تو این 2 سال به کجاها رسیده!!! بیچاره استاده!!!

    در ارتباط با عدم وجود کپی رایت در ایران و آسیبش به بازار تولیدکنندگان نرم افزار ایرانی اینم ببین

  2. خيلي دوست دارم طبق استاندارد كپي رايت برخورد كنم اما ….
    با يك سوال جوابتان را مي‌دهم : اگر مي‌توانيد برنامه كلك 2000 را به صورت رايگان براي من بفرستيد (چيزي حدود 200000 تومان) فكر كنم توجه منظورم شده باشيد. مشكل ما ريشه‌اي است. اين طرحها شامل پيش نيازهاي خاصي است كه براي ما ايرانيان فراهم نشده است.
    موفق باشيد.

    آناهیتا: عزیزم چرا هر مطلبی که می نویسم به خودتان ربط می دهید؟ منظور من اول از خودم شروع می شود. این که به یکباره همه برنامه های کرک شده را کنار بگزاریم هم مشکلی را حل نخواهد کرد. کم کم. در کنار ویندوز لینوکس. در کنار فلان برنامه یک برنامه اوپن سورس. به جای دانلود با برنامه Get Right با یک برنامه رایگان خوب مثلا فلش گت

  3. […] سعيد  -مطلب امين  -نوشته آناهيتا   -نگاه آی‌تی‌ […]

  4. سعید said

    سلام

    ممنون که این خبر رو انعکاس دادید، منتظر حضور همه دوستان هستیم.

    ۴ مسعود:
    شما کل یه سیستم عامل خانگی رو توی پخش ام پی تری می دونید؟ نصب کدک هم کاری نداره. خود پلیر اوبونتو میگه مه می خوای نصب کنم برات، تو هم می گی اوکی و تمام. این هم بخاطر اینه که فرمت ام پی تری تحت لایسنس گنو منتشر نشده! در مورد سرور هم که اصلا باهات موافق نیستم. اگه ویندوز حرفی برای گفتن داشت که ماکروسافت سایت هاش رو روی سرورهای لینوکسی بالا نیم آورد! سایت ام اس ان و قسمت دانلود مایکرو سافت سرورشون لینوکس!

    موفق باشید

  5. inil said

    با سلام؛
    نمی دونم دیر شده یا نه!
    با توجه به مطالبی که بالا خوندم ، اطلاع عزیزان از این مطلب خیلی سطحی است و نظرات طبق شندیده ها و… .
    فکر می کنم به عنوان یک کاربر ایرانی که سعی در معرفی فرهنگ کهن خود به دنیا رو داریم ، اولین کار کسب اعتبار بین المللی است . و در ضمینه IT که یکی از بزرگترین مباحث اون نرم افزار و سیستم عامل است ، متاسفانه زیاد وجهه جالبی نداریم . با استفاده از نرم افزار های آزاد و پیوستن به این جامعه که حرکتی بزرگ رو تو دنیا شروع کرده می تونیم با حفظ استقلال ، توانایی هامون رو به نمایش بگذاریم.
    برای آشنایی بیشتر با این » فرهنگ » :
    http://www.technotux.org
    http://www.irantux.ir
    http://www.hezardastan.org
    http://www.ubuntu.ir
    http://www.foss.ir

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه