قوانین حاکم بر بازاریابی شبکه ای

اگر مطالب قبل را دنبال کرده باشید، تعریفی از نتورک مارکتینگ، دسیسه هرمی و روش های شبه هرمی ارائه دادیم.

در این مقاله کمی در مورد مزایا و معایب صحبت خواهم کرد، سپس به سراغ قوانین کشورها همچنین قوانین ایران خواهم رفت.

گفتیم اگر بازاریابی شبکه ای طبق اصول و قوانین ثبت شده انجام شود سوددهی خوبی برای تولیدکنندگان خواهد داشت. تا آنجا که خبرها را دنبال می کنم بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی نیز درخواست فروش از این طریق را داده اند.

در بازاریابی شبکه ای تبلیغات و فروش به عهده خریداران است و شرکت زمانی پورسانت بازاریابی را خواهد پرداخت که کالا فروخته شده و پول به حساب شرکت واریز شده باشد. مسلما برای تولیدکننده منفعت های بسیاری خواهد داشت. اما اگر قوانینی برای رسیدگی به این نوع بازاریابی وجود نداشته باشد این مصرف کننده و بازاریاب هستند که متضرر خواهند شد.

در کشورهای دیگر (معمولا کشورهای صنعتی) هر کشور برای هدایت بازاریابی قوانینی وضع کرده است که کلیات قوانین یکسان و در جزئیات کمی متفاوت هستند.

در ایران نیز پس از سال ها قوانینی بسیار ناقص و مبهم تهیه و ثبت شده که به این قرار است:

«تاسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، موسسه،شرکت یا گروه به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی که اعضای جدید جهت کسب منفعت، افراد دیگری را جذب کرده و توسعه به صورت زنجیر یا شبکه انسانی تداوم یابد جرم محسوب می گردد.»

آنچه از این قوانین بر می آید محکومیت تمامی شبکه ها و بازاریابی های چند سطحی است. فرض کنیم یک شرکت بازاریابی شبکه ای که در کشورهای دیگر حق فعالیت دارد وارد ایران گردد. هر جنسی که فروخته شود باید به یک نفر (آدمی، انسان) فروخته شود پس انسان در این چرخه نقش مستقیم دارد. از طرفی هر خریدار می تواند به عنوان بازاریاب فعالیت داشته باشد پس این چرخه به صورت پله ای ادامه دارد.

البته بازاریابی باید بر روی فروش کالا تمرکز داشته باشد نه صرفا عضوگیری اما این قوانین مستقیما تمام این نوع فعالیت ها که می توان با استفاده صحیح از آن باعث رشد اقتصادی ایران شد را محکوم و از دور خارج می کند.

خیلی متاسفم که باید بگویم، سالهاست دیگر کشورها به صورت علمی از این سبک بازاریابی استفاده می کنند، قوانین ثبت شده برای مقابله با تقلب دارند، در شاخه های گوناگون دانشگاه ها تدریس می شود و ما در حال حاضر بر سر خوب یا بد بودن و حرام یا حلال بودن آن (بحث خواهم کرد) بحث می کنیم!

 

برای بررسی بیشتر به سراغ قوانین سرسختانه آمریکا برویم.

در آمریکا بازاریابی شبکه ای اصولی دارد. از مهمترین قواعدش این است که اولا کالای فروخته شده قابل مصرف باشد، ثانیا اجناس فروخته شده 5 تا 10 درصد زیر قیمت کالای بازار باشد.

این قوانین به راحتی شرکت ها را تفکیک خواهند کرد.

در بخش اول آورده شده که اجناس باید قابل مصرف باشد مانند خوراک ، پوشاک، لوازم آرایشی!، وسایل خانگی و … این قانون کالاهای سرمایه ای مانند طلا و جواهرات همچنین کالاهای لوکس و تزئینی و کلکسیونی را در بر نمی گیرد.

اما بخش دوم قانون از 5 تا 10 درصد زیر قیمت بودن کالا بحث کرده؛ دلیل آن هم این است که در این روش واسطه های اضافی حذف و تبلیغات به صفر میل می کند و هزینه ها برای تولیدکننده کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. نکته قابل توجه دیگر این است که این نوع محصولات در بازار به صورت آزاد فروخته می شوند و این نیست که فقط از روش شبکه ای به فروش رسد چون قیمت ها باید با قیمت کالا در بازار سنتی مقایسه شود و نبود کالا در بازار سنتی نشان فروش انحصاری خواهد بود.

الان توانایی آن را دارید که تعدادی از شرکت های فعال در ایران را با قوانین آمریکا مقایسه و به نتورک مارکتینگ بودن یا هرمی بودن آنها پی ببرید. (اگر درخواست ها برای بررسی شرکت ها به طور مجزا زیاد باشد در پایان مقالات در این باره نیز می نویسم.)

با بررسی کوچکی که میان شرکت های ایرانی و فعال در ایران انجام دادم طبق قوانین امریکا بیشتر فعالان در ایران فاقد وجه قانونی می باشند!

به امید روزی که تولید کنندگان داخلی بتوانند طبق قوانین ثبت شده فعالیت های سالم شبکه ای راه اندازی و کالاهایشان را در منطقه های گسترده تری به فروش رسانند.

مقالات آینده:

احکام دین و شرع درباره نتورک مارکتینگ

دلایل اصلی مخالفت دولت ایران با هرگونه فعالیت شبکه ای

همکاری دولت با شبکه های داخلی!

و …

 

آناهیتا دانشور

Advertisements

4 دیدگاه »

  1. درويش said

    سلام.

    نوشته های اين صفحه رو خوندم البته اين بار به صورت گذرا. از اين كه در زمينه های مختلف می نويسيد خوشم اومد و البته مهم اينه كه پشت نوشته هاتون فكر و اطلاعات هست. سبز باشيد!

    آناهیتا: ممنونم وقت می گذارید و کامنت ثبت می کنید.

  2. بابک said

    تفاوت و اختلاف سطح قانون رو ببینید. اون از قانون تصویب شده ی ایرانی همه چی رو پیچونده به هم و جرم محسوب کرده. اینم از قانون آمریکایی. همین 5 تا 10 درصد، اگه اینجوری باشه که همیشه به نفع مصرف کننده هستش.
    منتظر مقاله های بعدیتون هستیم تا در این مورد بیشتر بدونیم. دستتون درد نکنه.

  3. يه‌دوست said

    نمى‌شه درمورد ايران با قوانين حاكم بر يك كشور ديگر نتيجه‌گيرى كرد.
    در كل مطلب بشيار مفيديه. 🙂

  4. tablu said

    آنا جونم ! سلام ! زوجهاي تابلوي وردپرس رو ديدي ؟ نظرت چيه ؟؟

    آناهیتا: امروز نتونستم گوگل ریدر را باز کنم که پست های جدید دوستان رو ببینم ولی لان که سر زدم دیدم. نظرم را در وبلاگتان ثبت می کنم. مرسی

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: