تعاریف نتورک مارکتینگ، روش هرمی و شبه هرمی

برای شروع مقالات نقد و بررسی بازاریابی شبکه ای در ایران ابتدا باید اطلاعات اولیه ای در رابطه با تعاریف، رویدادها، تفاوت ها، مزایا و معایب بررسی شود.

این پست را فقط به معرفی و تعاریف اختصاص می دهم.

بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چندسطحی محصول تغییر در عرصه توزیع کالاست. چیزی که روش معمول توزیع کالاست، آنست که هنگامی که یک تولیدکننده کالایی را تولید می کند، در حالت معمول خود اقدام به توزیع آن بین مصرف کنندگان نمی کند بلکه از یک سری ابزارها یا به اصطلاح واسطه ها برای این مهم کمک می گیرد. این نحوه توزیع هزینه هایی را هم برای تولید کننده و هم برای واسطه ها دارد، از قبیل هزینه های انبارداری، هزینه حمل و نقل، تقبل هزینه بیمه، هزینه عدم فروش به موقع کالا و…

شاید یکی دیگر از مهمترین هزینه ها که غالبا خود تولیدکننده عهده دار آن است، هزینه تبلیغات است. زیرا برای مغازه دار که عمدتا آخرین واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده است زیاد تفاوت نمی کند که کالای کدام تولیدکننده را عرضه کند. صرفا تمایل به عرضه کالایی پیدا می کند که در نظر مشتری شناخته شده تر باشد تا فروشش آسانتر و کم هزینه تر شود.

همانگونه که می دانید هزینه تبلیغات، به خصوص در حجم وسیع، بسیار پر هزینه است.

آنچه که فرآیند رایج توزیع کالا نشان می دهد آن است که تولیدکننده علاوه بر هزینه ای که برای تولید کالا انجام می دهد، هزینه بسیار بالایی نیز تا زمان فروش و عرضه کالا باید بپردازد و حال هنوز این سوال و تردید باقیست که آیا این اطمینان وجود دارد که آن کالا آنگونه که تولیدکننده می خواهد، در جامعه عرضه شود یا خیر؟

سوالی دیگر! به غیر از تولیدکننده دیگر چه کسی به صورت عمده این هزینه ها را پرداخت می کند؟ این مصرف کننده نهایی است که باید کالا را به قیمتی خریداری کند که هیچ تولید کننده و واسطه ای متضرر نشود.

به تدریج تغییرات بسیاری در امر توزیع پدیدار شدند که اوج آن با آغاز به فعالیت شرکت ام وی (AmWay) در سال 1959 در امریکا بود. سیستم توزیعی که این شرکت برای کالاهای خود در نظر گرفت به این امر مبتنی بود که مصرف کنندگان محصولات، خود به عنوان بازاریاب و توزیع کننده شرکت مشغول به کار شوند و در قبال بازاریابی محصولات مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت نمایند.

این روش توزیع کالا نتورک مارکتینگ (بازاریابی شبکه ای) نامیده شد. در بازاریابی شبکه ای افراد اقدام به خرید محصول به قیمت بازار از خود شرکت تولیدکننده می نمایند و اجازه می یابند در صورت تمایل محصول را به افراد دیگری پیشنهاد کنند و در قبال خرید آنان از شرکت پورسانت می گیرند. در این بین هزینه تبلیغات نیز به شدت کاهش می یابد.

با گذشت زمان، اینترنت به تدریج پا به عرصه تجارت گذاشت و این امر، تحولی در بازاریابی شبکه ای به وجود آورد؛ سیستم پرداخت پورسانت ها کامل تر شدند و شرکت های بیشتری قادر به بکارگیری این روش برای توزیع محصولاتشان شدند. اکنون بیش از 4500 شرکت قادر به توزیع کالاهای خود صرفا از نتورک مارکتینگ و بیش از 14000 شرکت در کنار روش های معمول توزیع کالاهای خود، از بازاریابی شبکه ای نیز در این امر کمک می گیرند.

این مزایا باعث شد که بازاریابی شبکه ای به عنوان یک روش کالای توزیع محبوب در بین تولیدکنندگان بیشتر مطرح شود.

اما

اتفاقی که افتاد تا حدی با آنچه که باید می بود متفاوت شد. بازاریابی شبکه ای نیز به مانند هر ابزار انسانی دیگری مورد سؤاستفاده قرار گرفت. افراد و شرکت های زیادی تحت لوای نام بازاریابی شبکه ای به کلاهبرداری و سودجویی پرداختند. فروش کاغذ و رسید به افراد از ابتدایی ترین و در عین حال از متداول ترین این سودجویی ها بودند. اینجا بود که این فرصت طلبی ها به شبکه های هرمی یا دسیسه هرمی شهرت یافتند.

بسیاری از کشورها با روی آوردن به وضع قوانین جدید بر روی اینگونه سیستم ها شروع با برخورد با دسیسه های هرمی کردند اما کم کم روش های دیگری که رنگ و لعاب قانونی داشتند پا به عرصه ظهور گذاشتند. سیستم هایی که در آنها کالاهای بی ارزش به قیمت بیشتر عرضه می شد. این روش ها به دسیسه های شبه هرمی یا سیستم هرمی مبتنی بر محصول شهرت یافتند سیستم هایی که نه تنها برای افراد حاضر در سیستم بلکه برای اقتصاد جامعه زیان آور بود. به همین دلیل کشورهای مختلف جهان به تهیه و تدوین قانون هایی برای جداسازی بازاریابی شبکه ای صحیح از سیستم های هرمی و شبه هرمی پرداختند. از جمله قوانین انجمن تجاری فدرال امریکا (FTC) و …

معمولا شبکه های شبه هرمی با ترفندهای خاصی فعالیت می کنند که تشخیص نتورک مارکتینگ بودن یا نبودن آن کمی سخت است و این دولت های هر کشور هستند که باید با تهیه و تدوین قوانین از فعالیت های شبکه های هرمی و شبه هرمی جلوگیری نمایند.

در ادامه به بررسی شبکه های هرمی، شبه هرمی و بازاریابی شبکه ای در ایران و جهان خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط را از تگ نتورک مارکتینگ دنبال کنید.

آناهیتا

 

Advertisements

4 دیدگاه »

  1. فکر می‌کنم نتورک مارکتینگ صحیح و سالم به نحوی همان بازاریابی شبکه ای محسوب می‌شود. این کار مانند سرطان تمام مکانهایی که نرفته خود را می‌کشد و همه گیر می‌شود. نمونه هایی نیز در ایران مشاهده کردیم و خواهیم کرد.

  2. modir said

    خوب بود . منتظر نوشته هاي جالبتر در اين مورد هستيم . چيزهايي كه اين جا گفتيد زياد تازه نبود . و اين كه نظرات من در اين مورد چون زياد است طي اين هفته در وبلاگم مي گذارم . خوشحال مي شوم قبل از آن شما بخش ديگري از مطالب خود را در اين باره منتشر كنيد .

  3. بابک said

    این مطالبتونو فعلا وثت ندارم بخونم. ولی حتما می خونم. چون من خودم هم تو دام این هرمی ها افتادم. اون هم گلد کوئست. حالا نمی دونم شما تعریف کردید یا تحقیر. تو اولین فرصت می خونمشون. بای تا بعد

  4. صادق said

    واقا ممنون که اینطورنوشته ای با تحقیقات من دقیقا یک شرکت اگر اینطور کار کند سالم است.
    ولی
    فکر کنم بدونم توی چه شرکتی هستی!
    بابا اون نمونه است….

    آناهیتا: درود؛ شما اشتباه کردید چون من تاکنون توی هیچ شبکه بازاریابی نبوده ام

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: