حسین پناهی

سومین سالگرد زنده یاد حسین پناهی بهانه ای است تا از این ساده دل بی آلایش یادی کنیم.

حتما این شعر را از وی خوانده اید:

من حسینم … پناهیم .

خودمو میبینم ، خودمو میشنوم ، خودمو فکر میکنم
تا هستم جهان ارثیه ی بابامه
سلاماش، همه ی عشقاش، همه ی درداش، تنهاییاش …
وقتیم نبودم ، مال شما .

اگه دوست داری با من ببین
یا بذار باهات ببینم
با من بگو ، یا بذار با تو بگم
سلامامونو ، عشقامونو ، دردامونو ، تنهاییامونو …

 

 

زنده یاد حسين پناهی دژکوه در ۱۳۳۵ در روستای دژکوه از توابع شهرستان سوق در استان کهکيلويه و بويراحمد متولد شد. پس از اتمام تحصيل در بهبهان برای گذراندن تحصيلات حوزوی به مدرسه آيت الله گلپايگانی رفت. پس از انقلاب طلبگی را رها کرد و چهارسال در موسسه آناهيتا دوره بازيگری و نمايشنامه نويسی را گذراند.

پناهی بازيگری را نخست از مجموعه تلويزيونی محله بهداشت آغاز کرد. سپس چند نمايش تلويزيونی با استفاده از نمايشنامه های خودش ساخت که مدت ها در محاق ماند.

در سال ۶۷ برای بازی در فيلم درمسيرتندباد کانديد جايزه بهترين بازيگر نقش دوم، در سال ۶۹ برای بازی در فيلم سايه خيال که بر مبنای شخصيت او نوشته شده بود، نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر مرد و درسال ۷۱ برای بازی در فيلم مهاجران نامزد دريافت بهترين بازيگر نقش دوم شد و ديپلم افتخار جشنواره نهم فجر را برای بازی در فيلم سايه خيال دريافت کرد.

اما حسين پناهی بيشتر شاعربود و اين شاعرانگی در ذره ذره جانش نفوذ داشت. نخستين مجموعه شعر او با نام من و نازی در ۱۳۷۶ منتشرشد.

پناهي در 17 مرداد 1383 در تهران درگذشت.

 

برای گرامی داشت این روز یک فلش از سایت اصلی حسین پناهی گرفته و اینجا آپلود کرده ام که می توانید ببینید. این فلش دارای عکس ها و صدای خود شاعر است که شعر مرداد (بسیار زیباست) را با حالت همیشگی صدایش زمزمه می کند.

همچنین یک کتاب با نام «بيوگرافي و گزيده اشعار زنده ياد حسين پناهي» برای شما آماده کرده ام که اینجا دانلود کنید. (این فایل برای باز شدن احتیاج به پسورد دارد که در زیر آمده است.)

PassWord: anahita.xm.com

آناهیتا

14 دیدگاه »

  1. . said

    حسين پناهي عين ِ‌خودش بود

  2. حمید سعیدی said

    عالی بود.یادش به خیر و نیکی باد.

  3. modir said

    آي آي …تو كجايي نازي ، عشق بي عاشق من .
    خيلي خوب بود حسابي وفاي به عهد كرديد . ممنون .

  4. modir said

    فايل فلش رو هم ديدم خيلي قشنگ بود . حيف كه يه كم كوتاه بود . دلمونو برد و زود تموم شد .

  5. بنده هم تازه به جمع دوستان وردپرسي پيوستم .
    واقعاً از دست سرويسهاي وطني خسته شده بودم .
    لينك شما رو هم به عنوان يك دوست و با هدف روابط صميمانه تر بين فارسي زبانان وردپرسي اضافه كردم .
    موفق و پيروز باشيد .

  6. فرزاد said

    به بهشت نمی روم/اگر مادرم آنجا نباشد

  7. سلام آناهیتا! زندگی حسین پناهی همیشه برای من مثل یه سئوال بود و توی چهره و صداش همیشه اندوه ویژه‌ای رو داشت. وقتی شنیدم به اون وضعیت غم‌انگیز درگذشته حتی از قبل هم بیشتر ناراحت شدم. از این‌ که ازش یاد کردی و نوشتی ممنون.

  8. با درود بر شما دوست خوب
    موفق باشيد سپاس از اين لينك جالب بسيار آموختم …

  9. lukadium said

    مطلب خوبی بود.مرسی

  10. grayidea said

    كتاب رو دانلود كردم و دلم از نبودن انساني ساده گرفت !
    ممنون!!

  11. ayyoob110 said

    حسین پناهی شاعر بود کناب من و نازی رو همون سالهای اول وقتی زنده بود داشتم متاسفانه ما ایرانیها وقتی کسی رو از دست میدیم تازه سراغ نوشته هاش میریم
    یک سیگار دارم و هزار معمای لاینحل

  12. پس ادامه میدهم سرگذشت مردی را که هیچ کس نبود
    با این همه اگر نمی بودگویی جهان قادر به حفظ تعادل خود نبود

    خانه کو مادرم ؟
    معنای این همه سکوت چیست ؟

    کاش هرگز آن روز از درخت انجیر پایین نیامده بود

  13. آقا قسم said

    حسن بی پناه بود
    .
    .
    نازی پناهش شد
    .
    .
    .
    حسن پناهی متولد شد!
    ////////////////////

  14. pouya said

    عالی بود مرسی . مگر اینکه شماها یادی از حسین کنید.روحش شاد…

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

