وبلاگ‌نويسی از نوع درآمدزا

http://anahita.xm.com

قبض‌های همیشگی جریمه به خاطر پارک ماشین در محل توقف ممنوع حیاط دانشگاه میشائیل کندلر را سخت عصبانی کرده است. او در وبلاگش می‌نویسد: «قسم می‌خورم BSU بیشتر درآمدش را از طریق همین جریمه‌ها به دست می‌آورد و بعد هم آقایان راحت و بی‌خیال آن را چپ و راست خرج می‌کنند و اصلاً هم برایشان فرقی نمی‌کند که این پول از جیب چه کسانی تأمین شده است.»

منظور از BSU دانشگاه بال در شهر ایندیانای امریکاست؛ جایی که میشائیل در آن‌جا درس می‌خواند. از این دست انتقادها در وبلاگ‌های دانشجویان بسیار به چشم می‌خورد. اما مسؤولان دانشگاه به هیچ وجه با این صراحت لهجه‌ی دانشجویان در بیان نظرهاشان مخالفتی نداشته و از آن ناراحت نمی‌شوند. بلکه برعکس، مقامات دانشگاه وبلاگ میشائیل و بقیه دانشجویان را تحت دامین سایت دانشگاه قرار داده‌اند.  

نه تنها دانشگاه بال، بلکه بسیاری دیگر از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در امریکا فضایی را برای وبلاگ‌نویسی در اختیار دانشجویان قرار داده‌اند تا به این وسیله افرادی که خارج از دانشگاه هستند، به‌ویژه جوانان علاقه‌مند به ادامه‌ی تحصیل را تحت تأثیر جلوه‌های مختلف زندگی و تحصیل در دانشگاه خود قرار دهند و ضمن معرفی امتیازات و ویژگی‌هاشان، این افراد را به سوی خود جذب کنند.  

بعضی از دانشگاه‌ها حتی از این هم پیش‌تر رفته و به دانشجویان در ازای سهمی که در وبلاگ‌نویسی دارند، پول نیز پرداخت می‌کنند. البته نتیجه‌‌ی این تشویق‌ها الزاماً مثبت نبوده است. بعضی از وبلاگ‌ها خسته‌کننده‌اند در حالی که بعضی دیگر واقعاً جذاب و خواندنی‌اند. اما در هر صورت هدف یکی است: اکنون دیگر وقت آن است که تمام توجه نسل MySpace را به خود جلب کنیم.  

سث آلن، مسؤول بخش پذیرش کالج دیکینسون در پنسیلوانیا، دلیل راه‌اندازی وبلاگ‌ها را این‌گونه توضیح می‌دهد: «ما احساس کردیم وبلاگ‌نویسی دانشجویان با سیاست ما که همواره مبتنی بر شفاف عمل کردن است متناسب‌تر بوده و در ضمن گزارش دانشجویان مشغول به تحصیل از زندگی روزمره‌ی خود در دانشگاه برای دانشجویان آتی قابل اطمینان‌تر است.»  

در حالی که کالج دیکینسون پست‌های وبلاگ‌ها را قبل از انتشار در اینترنت کنترل می‌کند، دانشگاه بال اصراری بر این کار ندارد. نانسی پراتر، کارمند بخش آنلاین دانشگاه بال، می‌گوید: «کنترل پست‌ها برخلاف فلسفه‌ی وجودی وبلاگ‌نویسی است. اگر مطلبی خلاف واقع در وبلاگ‌ها نوشته شود، خوانندگان خود با مقایسه‌ی آن مطالب با کامنت‌ها یا توضیحاتی که دیگران در شبکه‌هایی مثل MySpace یا Facebook می‌نویسند، به ناصواب بودن آن پی خواهند برد.  

برمک نصیریان، عضو اتحادیه کارمندان بخش پذیرش و ثبت‌نام، نیز می‌گوید: «وبلاگ‌ها گام بعدی در توسعه فرایند جلب دانشجو هستند.» او ادامه می‌دهد: «دانشگاه‌ها برای به دام انداختن دانشجویان به نحو سنتی از بروشورهای قطور و پر زرق و برق و نیز از وب‌سایت‌های مملو از اطلاعات استفاده می‌کنند. اما اکنون دیگر دوره وبلاگ‌های سانسورنشده است. این وبلاگ‌ها زندگی در دانشگاه را از تمام زوایا به نمایش می‌گذارند، از غذا خوردن در ناهارخوری دانشگاه گرفته تا صعود از صخره در سالن ورزش.»  

استفانی جی‌یر، از مرکز مشاوره تحصیلی نوئل لویتز، معتقد است: «بهترین این وبلاگ‌ها آن‌هایی هستند که همه‌چیز را تمام و کمال شرح می‌دهند. صادق‌اند، به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و در پشت نوشته‌های آن‌ها می‌توان هویت و شخصیتی واقعی را تشخیص داد.»  

برای مؤسسه‌ی تکنولوژی ماساچوست (MIT) اما امکان کامنت‌نویسی و پاسخ‌گویی در وبلاگ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بن جونس، از اداره‌ی پذیرش MIT در این مورد می‌گوید: «وقتی خواننده‌ای سؤالی را در این وبلاگ‌ها از دانشجویان می‌پرسد، حتماً پاسخ سؤالش را دریافت می‌کند.» به این وسیله داوطلبان تحصیل می‌توانند سؤالاتی را در مورد دانشگاه مطرح کنند که احتمالاً دیگران از آن غافل بوده‌اند. جونس می‌گوید: «تا به امروز در مجموع برای بیش از 28هزار پست وبلاگی تنها 50 کامنت نامناسب تشخیص داده شده و حذف گردیده است.»  

در MIT در حال حاضر 15 دانشجو وبلاگ می‌نویسند. در ابتدای کار از پرداخت خبری نبود. اما اکنون که جونس شخصاً دیده است که دانشجویان چقدر وقت و انرژی صرف می‌کنند تا نکات منفی و مثبت دانشگاه را به دقت به رشته‌ی تحریر در بیاورند، ترتیبی داده است تا هفته‌ای 40 دلار به آن‌ها پرداخت شود.  

بر اساس تحقیقی که شرکت نوئل لویتز انجام داده است، داوطلبان ورود به دانشگاه علاقه‌ی ویژه‌ای به وبلاگ‌های مراکز آموزشی دارند. آمارگیرهای وبلاگ‌های MIT روزانه حدود 5هزار بازدید و 15هزار تا 20هزار نمایش صفحه را ثبت می‌کنند. نکته‌ی بسیار مهم و جالب توجه، میزان وسیع اثرگذاری و حوزه‌ی گسترده‌ی نفوذ وبلاگ‌ها بر کسانی است که درصدد یافتن دانشگاهی مناسب برای ادامه‌ی تحصیل هستند. دانشجویان جدید اظهار داشته‌اند که وبلاگ‌ها سومین عامل تعیین‌کننده در فرایند تصمیم‌گیری آن‌ها برای ورود به دانشگاه مورد انتخابشان بوده‌اند.  

منبع: اشپيگل.

 

Advertisements

۱ دیدگاه »

  1. منبع : Radiozamane.org

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: